Μια νέα μελέτη από το Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν και το Κρατικό Πανεπιστήμιο του Σαν Φρανσίσκο ανάγει τα ψώνια σε… επιστήμη, καταδεικνύοντας πώς οι καταναλωτικές μας επιλογές μπορούν να συμβάλλουν στην ευτυχία μας.
Οι ερευνητές υποστηρίζουν ότι το μυστικό βρίσκεται στα αντικείμενα που μας προσφέρουν εμπειρίες. Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Ένα μουσικό όργανο, ένα όργανο γυμναστικής ή ακόμη και ένα video game μπορεί να αποτελέσουν το μέσο για να μάθουμε κάτι καινούριο κι έτσι έχουν πιο θετική συναισθηματική επίδραση από μια οποιαδήποτε παρορμητική αγορά.
Η σχετική μελέτη που δημοσιεύεται στην επιθεώρηση Journal of Consumer Psychology αναφέρει ότι τα υλικά αγαθά που «μεσολαβούν» ώστε να αποκτήσουμε περισσότερες εμπειρίες συμβάλλουν περισσότερο στην ευεξία μας απ’ ότι αντικείμενα που αγοράζουμε απλώς και μόνο επειδή μας αρέσουν.
Αυτό συμβαίνει επειδή τα αντικείμενα της πρώτης κατηγορίας ικανοποιούν την αυτονομία του ατόμου, δηλαδή συμπεριφορές που εκφράζουν την προσωπικότητά μας, αλλά παράλληλα ενισχύουν τις δεξιότητές μας και τους δεσμούς μας με τους ανθρώπους γύρω μας.
Στο πλαίσιο της νέας μελέτης, οι ερευνητές ζήτησαν από μια ομάδα εθελοντών να βαθμολογήσουν κατά πόσο ένα προϊόν που αγόρασαν πρόσφατα τους έκανε χαρούμενους. Τα προϊόντα ταξινομήθηκαν σε τρεις κατηγορίες: υλικά αγαθά, αγαθά που προσφέρουν νέες εμπειρίες και εμπειρίες ζωής, όπως ένα γεύμα σε εστιατόριο, μια συναυλία ή ένα ταξίδι.
Οι απαντήσεις των συμμετεχόντων υπέδειξαν πως τα προϊόντα που ανήκουν στις δύο τελευταίες κατηγορίες συμβάλλουν εξίσου στην ευεξία του ατόμου, δεν ισχύει όμως το ίδιο για τα προϊόντα της πρώτης κατηγορίας.
Αν και τα αγαθά που προσφέρουν εμπειρίες είναι στην ουσία υλικά αγαθά, ικανοποιούν σε μεγαλύτερο βαθμό τις ψυχολογικές μας ανάγκες, επειδή μας ωθούν να αξιοποιήσουμε τις ικανότητες και τις δεξιότητές μας, τονίζουν οι ερευνητές.
Leave a Comment