Γιατί η δημιουργικότητα αυξάνει τις πιθανότητες εξαπάτησης
Το να είναι κανείς δημιουργικός θεωρείται ως πολύ θετικό χαρακτηριστικό, ειδικά στον επαγγελματικό-εργασιακό τομέα.
Ωστόσο, αυτό που δε γνωρίζουν πολύ είναι ότι… η δημιουργικότητα ενός ατόμου αυξάνει τις πιθανότητες να είναι… ψεύτης και απατεώνας!
Αυτό τουλάχιστον υποστηρίζουν ερευνητές από το Harvard Business School, οι οποίοι ανακάλυψαν ότι περίπου το 60% των ανθρώπων οι οποίοι είπαν ψέματα για τις επιδόσεις τους σε ένα πείραμα, είχαν την υψηλότερη βαθμολογία σε μια άλλη δοκιμασία που αξιολογούσε τη δημιουργικότητά τους.
Οι ειδικοί εκτιμούν ότι αυτό συμβαίνει γιατί η δημιουργικότητα ενθαρρύνεις τους ανθρώπους να σπάνε τους κανόνες, να σκέφτονται «έξω από το κουτί». Μόνο που… η υπέρβαση των κανόνων αποτελεί χαρακτηριστικό που σχετίζεται με την εξαπάτηση, αναφέρει η Victoria Woollaston στη Daily Mail.
Για να δοκιμάσουν τους συμμετέχοντες, οι ερευνητές σχεδίασαν μια σειρά πειραμάτων/τεστ, τα οποία τους επέτρεπαν (και τους ενθάρρυναν) να κλέψουν.
Στην πρώτη δοκιμασία οι εθελοντές έπρεπε να λύσουν ένα βασικό μαθηματικό παζλ, κατά το οποίο έπρεπε να βρουν ζευγάρια αριθμών από μια λίστα αριθμών, τα οποία έδιναν συνολικό αποτέλεσμα 10.
Οι ερευνητές τους είπαν ότι θα αποζημιώνονταν ανάλογα με τις σωστές απαντήσεις που έβρισκαν και πως έπρεπε να αναφέρουν οι ίδιοι το σκορ που πέτυχαν.
Η διαδικασία ήταν έτσι «στημένη», ώστε οι συμμετέχοντες να μπορούν να κλέψουν, δηλώνοντας όποιο σκορ ήθελαν οι ίδιοι. Φυσικά, οι ερευνητές ήταν σε θέση να γνωρίζουν τα πραγματικά αποτελέσματα.
Στην επόμενη δοκιμασία, οι συμμετέχοντες είχαν μπροστά τους τρεις λέξεις και έπρεπε να βρουν μία ακόμη, η οποία να ταιριάζει με τις υπόλοιπες της ομάδας. Τέτοιου είδους δοκιμασίες με λέξεις, θεωρούνται χαρακτηριστικές για να προσδιοριστεί η δημιουργικότητα ενός ανθρώπου, σημειώνει το δημοσίευμα.
Οι ερευνητές βρήκαν ότι σχεδόν το 59 % των συμμετεχόντων «έκλεψε» στη διαδικασία, «φουσκώνοντας» τις επιδόσεις που υποτίθεται ότι πέτυχε στο πρώτο τεστ.
Όσοι εξαπάτησαν στην πρώτη δοκιμασία, ήταν αυτοί που βρήκαν τις πιο ευφάνταστες λέξεις στη δεύτερη, καθιστώντας τους πιο «δημιουργικούς» συγκριτικά με τους «έντιμους» (που δεν αλλοίωσαν τις επιδόσεις τους στην πρώτη).
«Το ρητό που λέει ότι ‘οι κανόνες υπάρχουν για να παραβιάζονται’ αποτελεί τη ρίζα τόσο της δημιουργικότητας, όσο και της ανέντιμης συμπεριφοράς» είπε στη βρετανική εφημερίδα η καθηγήτρια Francesca Gino.
Τα αποτελέσματα της έρευνας δημοσιεύτηκαν στο επιστημονικό περιοδικό Psychological Science.
newsbeast.gr