Προβληματισμένα είναι τα στελέχη της Φαρμακοβιομηχανίας με την αναφορά περί έκτακτου τέλους 15% για τα φαρμακευτικά προϊόντα που συμπεριλαμβάνονται στο «θετικό» κατάλογο, στην αιτιολογική έκθεση του νόμου που επιβάλλει το Μνημόνιο ΙΙΙ. Πλήγμα οι μειώσεις τιμών για τα ελληνικά γενόσημα.
Το εν λόγω τέλος μοιάζει να το καλύπτει ένα… πέπλο μυστηρίου, αφού η ακριβής φύση, προεκτάσεις και τρόπος επιβολής του παραμένουν ασαφείς, όπως αναφέρουν στο Virus υψηλόβαθμα στελέχη, που βρίσκονται εν αναμονή διευκρινίσεων από την Κυβέρνηση.
Είναι η αναδρομική ισχύ και η παράμετρος του συμψηφισμού που έχουν προβληματίσει τη Φαρμακοβιομηχανία (διαβάστε παρακάτω αναλυτικά το απόσπασμα).
Ο κλάδος έχει ήδη καταβάλει από το 2012 περίπου 252 εκατ. ευρώ συνολικά για το τέλος εισόδου στη Θετική Λίστα τον Κατάλογο με τα Φάρμακα που συνταγογραφούνται και αποζημιώνονται από τα ασφαλιστικά ταμεία.
Στελέχη της φαρμακοβιομηχανίας, μιλώντας στο Virus, εκτιμούν ότι, πιθανόν, το έκτακτο τέλος που αναφέρει η εισηγητική έκθεση, αφορά στη διευθέτηση των υποχρεώσεων όσων εταιριών δεν είχαν ενταχθεί στη θετική λίστα ως όφειλαν.
Για αυτό και γίνεται αναφορά σε συμψηφισμούς με τα ποσά του claw back.
Αυτό είναι το αισιόδοξο σενάριο, γιατί το απαισιόδοξο, δηλαδή το έκτακτο τέλος να αφορά όλες τις εταιρίες από την αρχή και εφεξής, θα είναι καταστροφικό για τον κλάδο, τονίζουν στο Virus.
Προειδοποιούν, δε, πως αν τελικά πρόκειται να εφαρμοστεί το δεύτερο σενάριο θα το προσβάλουν νομικά.
Καθώς, όμως, σε αυτή τη φάση όλα είναι στο πεδίο των εκτιμήσεων, οι εκπρόσωποι της Φαρμακοβιομηχανίας αναμένουν τις υπουργικές διευκρινίσεις και τους εφαρμοστικούς νόμους.
Άλλωστε, είναι πολλά εκείνα που μένουν να διευκρινιστούν και να συζητηθούν. Ειδικά για την ελληνική φαρμακοβιομηχανία η μείωση της τιμής των γενοσήμων στο 32,5% του φαρμάκου αναφοράς (όταν ήταν σε προστασία δεδομένων), εκτιμάται ότι συνιστά σημαντικό πλήγμα.
Ιδιαίτερα, αφού έχουν αποτύχει όλες οι πολιτικές επέκτασης της χρήσης των γενοσήμων στην ελληνική αγορά (η διείσδυση των ελληνικών γενοσήμων υπολογίζεται στο 16%).
Η ελλειμματική διείσδυση, βέβαια, συνιστά πρόβλημα για το σύνολο της αγοράς Φαρμάκου, αφού αν η χρήση των γενοσήμων μεγάλωνε θα εξοικονομούνταν πόροι, που θα μπορούσαν στη συνέχεια να αξιοποιηθούν στην ανάπτυξη της καινοτομίας.
Η αναφορά στο έκτακτο τέλος στην αιτιολογική, εισηγητική, έκθεση του Νόμου:
«Από 1.1.2013 εισάγεται έκτακτο τέλος για τα φαρμακευτικά προϊόντα που συμπεριλαμβάνονται στον θετικό κατάλογο συνταγογραφούμενων φαρμάκων που αποζημιώνονται από τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης (ΦΚΑ).
Το έκτακτο τέλος που οφείλει να καταβάλει ο κάθε κάτοχος αδείας κυκλοφορίας (ΚΑΚ) φαρμακευτικών προϊόντων, που συμπεριλαμβάνονται στον θετικό κατάλογο, ορίζεται σε 15% επί των λιανικών πωλήσεων κάθε φαρμακευτικού προϊόντος που πραγματοποιήθηκαν κατά το έτος 2011 και καταβάλλεται, σε λογαριασμό που θα υποδείξει ο ΕΟΠΥΥ έως τις 15 Δεκεμβρίου 2012.
Το έκτακτο τέλος που οφείλει να καταβάλει ο κάθε κάτοχος αδείας κυκλοφορίας (ΚΑΚ) φαρμακευτικών προϊόντων που συμπεριλαμβάνονται στον θετικό κατάλογο, για το έτος 2013 δύναται να συμψηφίζεται με το καταβληθέν ή συμψηφισθέν ποσό που του αντιστοιχεί από το claw back του έτους 2012. Σε περίπτωση που το έκτακτο τέλος υπερβαίνει το claw back του 2012, δύναται μετά τον ανωτέρω συμψηφισμό το υπολειπόμενο ποσό να συμψηφιστεί με το claw back του 2013 ή το rebate του ν. 4052/2012 για τα φάρμακα που περιέχονται στον θετικό κατάλογο του 2013.
Φαρμακευτικά ιδιοσκευάσματα για τα οποία δεν έχει καταβληθεί το έκτακτο τέλος κατά τα ανωτέρω, μεταφέρονται αυτόματα από το κατάλογο συνταγογραφούμενων φαρμάκων και αποζημιούμενων από τους Φ.Κ.Α. (θετικός κατάλογος), στον κατάλογο φαρμακευτικών ιδιοσκευασμάτων που χορηγούνται με ιατρική συνταγή και δεν αποζημιώνονται από τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης (αρνητικός κατάλογος).
Η παρούσα διάταξη δεν εφαρμόζεται στις περιπτώσεις των ΚΑΚ που έχουν καταβάλει ή συμψηφίσει το claw back του 2012, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4052/2012 και του ν. 4093/2012 και τις κείμενες υπουργικές αποφάσεις, μέχρι 10.12.2012.
Η διάταξη αυτή δύναται να ενεργοποιείται αυτόματα σε κάθε περίπτωση όπου, μετά την πάροδο ενός μήνα, οι ΚΑΚ δεν συμμορφώνονται με τις κείμενες διατάξεις και δεν καταβάλουν κανονικά ή δεν συμψηφίζουν το claw back πους τους αναλογεί.
Με απόφαση του Υπουργού Υγείας δύναται να αναπροσαρμόζεται το ύψος του έκτακτου τέλους, ο τρόπος υπολογισμού του και να ρυθμίζονται τα ειδικότερα ζητήματα εφαρμογής της άνω διάταξης, για να επιτευχθούν οι στόχοι της φαρμακευτικής δαπάνης σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις του ν. 4052/2012, του ν. 4093/ 2012 και των κείμενων υπουργικών αποφάσεων και η ενεργοποίησή της σε περιπτώσεις που οι ΚΑΚ δεν συμμορφώνονται με τις κείμενες διατάξεις αναφορικά με το claw back».