Η Ελληνική Φαρμακευτική Εταιρία (Ε.Φ.Ε), στην προσπάθειά της να διερευνήσει τις επιμορφωτικές ανάγκες και τους τομείς ενδιαφερόντων των Ελλήνων φαρμακοποιών, όλων των κλάδων (φαρμακείων, νοσοκομείων, φαρμακευτικών εταιριών, Δημοσίου και Ασφαλιστικών Ταμείων), στο επίπεδο της συνεχούς επαγγελματικής ανάπτυξης δεξιοτήτων (continuing professional development), τους κάλεσε να συμπληρώσουν ηλεκτρονικά ένα αναρτημένο στην ιστοσελίδα της ερωτηματολόγιο που περιέχει επτά ερωτήσεις, το οποίο προέκυψε ως αποτέλεσμα συνεργασίας μελών του Δ.Σ της ΕΦΕ με έμπειρους συναδέλφους.
Τα αποτελέσματα της τελικής επεξεργασίας του δείγματος (376 απαντήσεις από όλη την Ελλάδα στο χρονικό διάστημα από 22/02/2016 έως 28/03/2016) ανακοινώθηκαν χθες κατά τη διάρκεια Ημερίδας της Ελληνικής Φαρμακευτικής Εταιρίας στο πλαίσιο του “DYO Forum” στο Εκθεσιακό και Συνεδριακό Κέντρο Metropolitan Expo, στο Διεθνές Αεροδρόμιο.
Το μεγαλύτερο ποσοστό των ερωτηθέντων (294 άτομα) εργάζεται σε φαρμακείο. Ακολουθούν οι φαρμακευτικές εταιρείες, το πανεπιστήμιο, το φαρμακείο νοσοκομείων, το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία, οι εταιρείες παραφαρμάκων και καλλυντικών.
Στην ερώτηση αν οι φαρμακοποιοί θεωρούν τις μέχρι τώρα επιστημονικές τους γνώσεις επαρκείς σε σχέση με την τρέχουσα επαγγελματική τους απασχόληση, το 70% απάντησαν πως καλύπτουν τις καθημερινές τους ανάγκες αλλά χρειάζεται να μελετήσουν τα πιο δύσκολα ερωτήματα. Το 17% στην ίδια ερώτηση θεωρεί τις γνώσεις του επαρκείς ακόμη και για σύνθετα ερωτήματα, ενώ το 8% τις βρίσκει ανεπαρκείς. Σύμφωνα πάντα με τις απαντήσεις του ερωτηματολογίου, κύριες πηγές ενημέρωσης των φαρμακοποιών είναι τα σεμινάρια και τα συνέδρια. Ακολουθούν τα επιστημονικά περιοδικά και βιβλία, το ίντερνετ και η πρακτική άσκηση.
Παρόλα αυτά το 74% των ερωτηθέντων θεωρεί επιτακτική την ανάγκη να ενισχύσει τις γνώσεις του, το 24% τη βρίσκει απλά σημαντική, ενώ μόνο το 2% παραμένει ουδέτερο. Αυτό οδηγεί στο είδος συμμετοχής που οι ίδιοι θα ήθελαν να έχουν σε ένα επιμορφωτικό πρόγραμμα Φαρμακευτικής. Συγκεκριμένα το 57% των ερωτηθέντων δηλώνει πως θέλει να συμμετέχει σε μια εκπαιδευτική διαδικασία υψηλού επιπέδου που θα καταλήγει σε εξέταση πάνω στην απόκτηση και εφαρμογή των γνώσεων και θα δίνει αναγνωρισμένο πιστοποιητικό εκπαίδευσης. Στην ίδια ερώτηση το 31% απαντά πως θέλει να συμμετάσχει απλά σε μια διαδραστική εκπαίδευση, ενώ το 12% επιθυμεί μια απλή ενημέρωση.
Όσο για τον χρόνο, το 49% των επαγγελματιών του κλάδου δηλώνει πως μπορεί να διαθέσει σε ένα επιμορφωτικό πρόγραμμα από 5-8 ώρες το μήνα, ενώ ένα 16% μπορεί περισσότερες από 8 ώρες.
Η τελευταία ερώτηση αφορά το αντικείμενο επιμορφωτικού ενδιαφέροντος των φαρμακοποιών και εδώ οι απαντήσεις ποικίλουν, με την πιο δημοφιλή να είναι η διάθεση φαρμάκων σε ασθενείς, οι δράσεις, ανεπιθύμητες ενέργειες και αλληλεπιδράσεις φαρμάκων μεταξύ τους ή με τροφές, οι ασθενείς πολλαπλών σχημάτων ή και ασθενειών.
Ψηλά στην ατζέντα βρίσκονται οι ειδικές γνώσεις παρασκευής γαληνικών σκευασμάτων, φυτικών προϊόντων και φυτοθεραπείας, τα βιοτεχνολογικά φάρμακα και οι ειδικές κατηγορίες ασθενών (π.χ. αυτοάνοσα ή σκλήρυνση), η ανάπτυξη νέων φαρμακευτικών προϊόντων, οι κανονιστικές ρυθμίσεις και η νομοθεσία φαρμάκων, φυτικών φαρμάκων και καλλυντικών και τέλος οι ειδικές γνώσεις εφαρμοσμένης σύνθεσης, ανάλυσης και φαρμακευτικής τεχνολογίας στη σύγχρονη φαρμακευτική.
Η ΕΦΕ προτίθεται να προχωρήσει στην περαιτέρω επεξεργασία και εκτίμηση των αποτελεσμάτων του δείγματος με βασικό στόχο τη διαρκή καταγραφή των αναγκών αλλά και την πρόθεση των φαρμακοποιών για την δια βίου εκπαίδευσή τους. Να διευκρινιστεί ότι η φόρμα καταχώρησης του ερωτηματολογίου απαιτεί μόνο τη διεύθυνση του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (email) του συμμετέχοντα και τον φαρμακευτικό σύλλογο στον οποίο εκείνος είναι μέλος και θα παραμείνει αναρτημένη στην ιστοσελίδα της ΕΦΕ (http://www.efe.org.gr/index.php/ekdiloseis/epimorfosi/erotimatologio) για όποιον φαρμακοποιό ενδιαφέρεται να την συμπληρώσει.
Να σημειωθεί τέλος, ότι η επεξεργασία του δείγματος έγινε από τον φαρμακοποιό, επιστημονικό συνεργάτη και μέλος της ΕΦΕ, Γιώργο Κουτέπα, ο οποίος επιστράτευσε την επαγγελματική του εμπειρία, αλλά και την επιστημονική του γνώση από τον τομέα Επιχειρησιακής Έρευνας και Μάρκετινγκ του Οικονομικού Παν. Αθηνών.
Πηγή: medlabgr.blogspot.com