«Βουτιά» στην κατανάλωση τροφίμων και βενζίνης σημειώθηκε τον Μάρτιο
Οικονομία σε μετακινήσεις με το αυτοκίνητο καθώς και σε τρόφιμα φαίνεται ότι έκαναν τα ελληνικά νοικοκυριά τον Μάρτιο, καθώς ο δείκτης όγκου (κύκλος εργασιών σε σταθερές τιμές) στις δύο αυτές κατηγορίες του λιανεμπορίου σημείωσε τη μεγαλύτερη υποχώρηση σε ετήσια βάση. Αξίζει δε να σημειωθεί ότι ειδικά σε ό,τι αφορά τα σούπερ μάρκετ παρατηρείται αξιοσημείωτη μείωση του δείκτη κύκλου εργασιών και σε τρέχουσες τιμές.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε χθες η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), ο γενικός δείκτης κύκλου εργασιών στο λιανεμπόριο αυξήθηκε τον Μάρτιο του 2017 σε σύγκριση με τον Μάρτιο του 2016 κατά 0,3%.
Η οριακή αυτή αύξηση οφείλεται σε σημαντικό βαθμό σε ανατιμήσεις αρκετών προϊόντων ως αποτέλεσμα της αύξησης των έμμεσων φόρων από το καλοκαίρι του 2016 κι έπειτα (για παράδειγμα, αύξηση του ΦΠΑ από 23% σε 24%, αύξηση Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης σε ορισμένα αλκοολούχα ποτά και σε καύσιμα).
Οι ανατιμήσεις, πάντως, αυτές δεν φαίνεται να αύξησαν ούτε τεχνητά τις πωλήσεις, καθώς ο δείκτης κύκλου εργασιών σε αρκετές από τις βασικές κατηγορίες λιανεμπορίου επίσης υποχώρησε. Πιο συγκεκριμένα μειώθηκε κατά 2,5% τον Μάρτιο του 2017 σε σύγκριση με τον Μάρτιο του 2016 στα σούπερ μάρκετ, κατά 5,6% στα πολυκαταστήματα, κατά 11,2% στα μεμονωμένα καταστήματα τροφίμων και κατά 2,8% στα φαρμακεία.
Το γεγονός ότι στην πραγματικότητα υποχώρησε η κατανάλωση –τουλάχιστον όπως αυτή αποτυπώνεται στις αγορές σε επίπεδο λιανικής– φαίνεται πολύ πιο καθαρά από τα στοιχεία του δείκτη όγκου στο λιανικό εμπόριο. Ο γενικός δείκτης όγκου στο λιανικό εμπόριο μειώθηκε τον Μάρτιο του 2017 σε σύγκριση με τον Μάρτιο του 2016 κατά 1%. Η επίδοση του Μαρτίου 2017 αποτελεί τη χειρότερη των τελευταίων δέκα μηνών.
Πολύ μεγαλύτερη είναι η υποχώρηση του δείκτη όγκου στα πρατήρια καυσίμων, καθώς και στα καταστήματα τροφίμων, τόσο στα μεγάλα σούπερ μάρκετ όσο και στα μεμονωμένα σημεία πώλησης.
Ειδικότερα, ο όγκος πωλήσεων υποχώρησε στα μεμονωμένα καταστήματα τροφίμων κατά 12,5% σε ετήσια βάση, στα σούπερ μάρκετ κατά 3,2%, στα πρατήρια καυσίμων κατά 4,9%, στα πολυκαταστήματα κατά 4,3%.
Από την άλλη, αξιοσημείωτη αύξηση του όγκου πωλήσεων καταγράφηκε στα καταστήματα επίπλων – ηλεκτρικών ειδών – οικιακού εξοπλισμού, η οποία έφτασε σε ετήσια βάση το 9,9%, στα βιβλιοχαρτοπωλεία κατά 6%, ενώ πολύ μικρότερη, 1,5%, ήταν η αύξηση στα φαρμακεία.
Leave a Comment