Παραδοσιακούς τζιγεροσαρμάδες, γριβάδι με ξερό κρεμμύδι, λαγγίτες και μελοβούτυρο και πολλά ακόμη θα σερβίρουν, το επόμενο χρονικό διάστημα σε τουρίστες και επισκέπτες από την Ελλάδα και το εξωτερικό τα ξενοδοχεία και τα εστιατόρια που θα εφοδιαστούν με το σήμα της “Μακεδονικής Κουζίνας”. Το σήμα αυτό, για την απόκτηση του οποίου κάθε επαγγελματίας θα κρίνεται με βάση συγκεκριμένα κριτήρια ποιότητας, θα πιστοποιεί ότι κάθε μία από τις παραπάνω συνταγές και ακόμη περισσότερες, προέρχονται από το μητρώο των 122 αντιπροσωπευτικών συνταγών της Κεντρικής Μακεδονίας που έχουν καταγραφεί από επίσημες πηγές.
Παράλληλα, κάθε συνταγή ορίζει ότι η εκτέλεσή της θα πρέπει να γίνεται με συγκεκριμένο τρόπο και με τα γεωργικά και κτηνοτροφικά προϊόντα που παράγονται εντός των ορίων της Κεντρικής Μακεδονίας. Μέσω της διαδικασίας αυτής η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας φιλοδοξεί να αναδείξει τόσο τον πρωτογενή της τομέα όσο και τον τομέα του τουρισμού.
Το μητρώο συνταγών, το οποίο θα συνεχίσει να εμπλουτίζεται, παρουσιάστηκε απόψε στο πολυσυνέδριο προβολής και προώθησης προϊόντων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και παρουσίασης της “Μακεδονικής Κουζίνας”, που έγινε σε μεγάλο ξενοδοχείο της πόλης, σε συνεργασία με τη Λέσχη Αρχιμαγείρων Βορείου Ελλάδος. Οι επισκέπτες είχαν τη δυνατότητα να γνωρίσουν ?ε ά?εσο τρόπο τα τοπικά προϊόντα της Κεντρικής Μακεδονίας, να ενημερωθούν για τα ποιοτικά χαρακτηριστικά τους, να ανταλλάξουν απόψεις και ιδέες, να δικτυωθούν και να αναπτύξουν νέες συνεργασίες. Η εκδήλωση πλαισιώθηκε από επαγγελματίες και επιστήμονες του χώρου της γαστρονομίας, ενώ πραγματοποιήθηκε επιμορφωτικό σεμινάριο προβολής της ιστορίας και της εξέλιξης της μακεδονικής γαστρονομικής παράδοσης, καθώς και της αξίας του μακεδονικού συνταγολογίου.
“Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας είναι ο μόνος ελληνικός φορέας, που προβάλει οργανωμένα τη Μακεδονία στο εξωτερικό”, τόνισε στην ομιλία του ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας. Χαρακτηριστικά ανέφερε ότι η τουριστική καμπάνια, με τον τίτλο “Very Macedonia”, ταξίδεψε σε περισσότερες από 50 διεθνείς εκθέσεις τουρισμού. “Όσοι λοιπόν, γνώριζαν την αλήθεια για την μοναδικότητα και την ιστορικότητα της Μακεδονίας, επιβεβαιώθηκαν. Όσοι δεν γνώριζαν, έμαθαν. Και τώρα με τη Μακεδονική Κουζίνα, η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, για δεύτερη φορά θα προβάλει σωστά και οργανωμένα τη Μακεδονία. Μακεδονική Κουζίνα, Τουριστική Προβολή, και Αγροτικός Τομέας μαζί, συνολικά θα προβληθούν σε περισσότερες από 70 Διεθνείς Τουριστικές και Αγροτικές Εκθέσεις”, είπε χαρακτηριστικά.
“Ο τόπος μας και η Κουζίνα μας είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με τη ζωή μας, την καθημερινότητά μας, τις χαρές και τις λύπες μας. Είναι χρέος μας, να τα διαφυλάξουμε και να τα αναδείξουμε. Είναι πολιτισμική μας κληρονομιά που δεν παραγράφεται δεν παραχαράσσεται. Είναι συνείδηση και τρόπος ζωής μας, που μας ενώνει, στις δύσκολες στιγμές που περνάμε”, πρόσθεσε.
Σημειώνεται, ότι τα βασικά χαρακτηριστικά της “Μακεδονικής Κουζίνας” είναι η χρήση εκλεκτών κρεάτων, γαλακτοκομικών, οσπρίων και λαχανικών. Οι ιστορικές αναφορές των συνταγών προέρχονται από τη μακεδονική κουζίνα, ενώ υπάρχουν επίσης στοιχεία από την κουζίνα των Σαρακατσαναίων, την Ποντιακή, τη Βλάχικη, τη Μικρασιάτικη, την Αρμένικη και την Εβραϊκή Κουζίνα. Τα κύρια προϊόντα και οι γεύσεις προέρχονται από τους γαστρονομικούς χάρτες, που έχουν δημιουργηθεί ανά περιφερειακή ενότητα (Ημαθία, Θεσσαλονίκη, Κιλκίς, Πέλλα, Πιερία, Σέρρες και Χαλκιδικής) αλλά και από την κουζίνα του Αγίου Όρους.
Ενδιαφέρον, άλλωστε, στα χαρακτηριστικά κάθε συνταγής προσδίδει η σύνδεσή τους με συγκεκριμένες περιστάσεις, όπως οι γάμοι, οι γεννήσεις, τα βαφτίσια, τα πανηγύρια, οι μεγάλες χριστιανικές γιορτές κ.α. Έτσι, το μητρώο των 122 συνταγών περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, για παράδειγμα, το χοιρινό με μελιτζάνες για το πανηγύρι του Προφήτη Ηλία στα Πετροκέρασα της Κεντρικής Μακεδονίας, τον παστό μπακαλιάρο με ρύζι, για τη γιορτή του Ευαγγελισμού, τις πούπκες και τη μακαρία σε περίπτωση θανάτων,κ.α.