Στις ΗΠΑ ο επιχειρηματίας Elon Musk έχει στείλει ένα αυτοκίνητο στο Διάστημα. Στην Ελλάδα, μια ομάδα από μαθητές Α’ και Β’ Λυκείου, ετοιμάζονται να παρουσιάσουν το τελικό μοντέλο του δικού τους μικροδορυφόρου, τύπου “CanSat”. Ο Λευτέρης Σπανός, μαθητής της Β’ τάξης του Λυκείου και υπεύθυνος για τους τομείς λογισμικού, outreach και συντονισμού χρηματοδότησης, μίλησε στον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού-Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων «Πρακτορείο 104,9 FM» εκ μέρους της ομάδας “Pegasus CanSat 2018” για την πορεία μέχρι τον διαγωνισμό, τα επιστημονικά όργανα που θα διαθέτει ο μικροδορυφόρος και την αποστολή που προσομοιώνει.
«Έχουμε την τύχη, η ομάδα μας να επιλεχθεί για να συμμετάσχει στην τελική φάση του διαγωνισμού “CanSat” στην Ελλάδα. Είχαμε στο σκεπτικό μας ότι θέλαμε να πάρουμε μέρος σε έναν διαγωνισμό, βρέθηκε ο συγκεκριμένος, δηλώσαμε συμμετοχή και μας πήραν» αναφέρει ο μαθητής, ενώ τονίζει πως στην τελική φάση του “CanSat in Greece” βρέθηκαν 10 ομάδες μαθητών από την επικράτεια. Περιγράφει πως εκείνο που έβαλε την ομάδα Pegasus στην τελική ευθεία ήταν ότι θα κάνουν κάτι πολύ φιλόδοξο, θα προσπαθήσουν, δηλαδή, να μετρήσουν πολλά αέρια και να τα αναλύσουν όσο καλύτερα γίνεται.
Οι τέσσερις νεαροί θα κατασκευάσουν έναν δορυφόρο στο μέγεθος ενός κουτιού αναψυκτικού, που μέσα του θα έχει τα ηλεκτρονικά στοιχεία. Εξηγεί: «Θα φτιάξουμε εμείς και θα εκτελούν, κατά την πτώση από υψόμετρο, δύο αποστολές: η πρώτη είναι κοινή για όλες τις ομάδες και είναι η μέτρηση θερμοκρασίας, πίεσης, καθώς και η καταγραφή των γεωγραφικών συντεταγμένων και η αποθήκευσή τους σε μια κάρτα SD όπως και η ανάλυσή τους αφού φτάσει ο δορυφόρος. Η δεύτερη αποστολή διαφέρει από ομάδα σε ομάδα. Εμείς έχουμε ως στόχο να μετρήσουμε κάποια αέρια όπως μονοξείδιο και διοξείδιο του άνθρακα, ακετυλένιο κι αμμωνία. Θα μετρήσουμε αυτά τα στοιχεία καθώς θέλουμε να κάνουμε με μια προσομοίωση της διαστημοσυσκευής Cassini (Κασίνι), που έκανε στον Εγκέλαδο, φυσικό δορυφόρο του πλανήτη Κρόνου, αυτό ακριβώς που ζητά ο διαγωνισμός CanSat (σ.σ πτώση σε συνδυασμό με ολοκλήρωση μετρήσεων)» εξηγεί ο Λ. Σπανός και προσθέτει: «Όταν σκεφτόμασταν τι να επιλέξουμε ως δεύτερη αποστολή ήταν η εποχή της επετείου των δέκα ετών από την εκτόξευση του “Cassini” και η “αυτοκτονία” του ουσιαστικά (σ.σ. οι επιστήμονες ήθελαν να διασφαλίσουν ότι δεν θα πέσει σε κάποιον από τους δορυφόρους Τιτάνα ή Εγκέλαδο). Αυτό (σ.σ. η “αυτοκτονία”) έγινε ώστε το διαστημικό σκάφος να μη μολύνει με γήινα στοιχεία τούς πίδακες από τον δορυφόρο Εγκέλαδο, σε περίπτωση που υπάρχει σε αυτόν εξωγήινη ζωή σε μοριακό επίπεδο».
Σε ό,τι αφορά τέλος την εξέλιξη της αποστολής, η ομάδα των νεαρών εργάζεται πάνω σε ένα σημαντικό τμήμα της. “Όνειρο και στόχος μας είναι να φτιάξουμε τον δορυφόρο ώστε να είναι λειτουργικός, να μπορεί να κάνει την αποστολή που θέλουμε και να έχουμε όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ακρίβεια και λιγότερα λάθη. Έχουμε αρχίσει και ετοιμάζουμε μια έκθεση, την οποία πρέπει να στείλουμε μέχρι 28 του μήνα και την οποία πρέπει να διαβάσουν να βαθμολογήσουν και εν συνεχεία να μας στείλουν πίσω” εξηγεί ο μαθητής, για να προσθέσει πως το κατασκευαστικό τμήμα εκτιμάται πως προχωρήσει μέσα στον μήνα Φεβρουάριο.
«Έχουμε την τύχη, η ομάδα μας να επιλεχθεί για να συμμετάσχει στην τελική φάση του διαγωνισμού “CanSat” στην Ελλάδα. Είχαμε στο σκεπτικό μας ότι θέλαμε να πάρουμε μέρος σε έναν διαγωνισμό, βρέθηκε ο συγκεκριμένος, δηλώσαμε συμμετοχή και μας πήραν» αναφέρει ο μαθητής, ενώ τονίζει πως στην τελική φάση του “CanSat in Greece” βρέθηκαν 10 ομάδες μαθητών από την επικράτεια. Περιγράφει πως εκείνο που έβαλε την ομάδα Pegasus στην τελική ευθεία ήταν ότι θα κάνουν κάτι πολύ φιλόδοξο, θα προσπαθήσουν, δηλαδή, να μετρήσουν πολλά αέρια και να τα αναλύσουν όσο καλύτερα γίνεται.
Οι τέσσερις νεαροί θα κατασκευάσουν έναν δορυφόρο στο μέγεθος ενός κουτιού αναψυκτικού, που μέσα του θα έχει τα ηλεκτρονικά στοιχεία. Εξηγεί: «Θα φτιάξουμε εμείς και θα εκτελούν, κατά την πτώση από υψόμετρο, δύο αποστολές: η πρώτη είναι κοινή για όλες τις ομάδες και είναι η μέτρηση θερμοκρασίας, πίεσης, καθώς και η καταγραφή των γεωγραφικών συντεταγμένων και η αποθήκευσή τους σε μια κάρτα SD όπως και η ανάλυσή τους αφού φτάσει ο δορυφόρος. Η δεύτερη αποστολή διαφέρει από ομάδα σε ομάδα. Εμείς έχουμε ως στόχο να μετρήσουμε κάποια αέρια όπως μονοξείδιο και διοξείδιο του άνθρακα, ακετυλένιο κι αμμωνία. Θα μετρήσουμε αυτά τα στοιχεία καθώς θέλουμε να κάνουμε με μια προσομοίωση της διαστημοσυσκευής Cassini (Κασίνι), που έκανε στον Εγκέλαδο, φυσικό δορυφόρο του πλανήτη Κρόνου, αυτό ακριβώς που ζητά ο διαγωνισμός CanSat (σ.σ πτώση σε συνδυασμό με ολοκλήρωση μετρήσεων)» εξηγεί ο Λ. Σπανός και προσθέτει: «Όταν σκεφτόμασταν τι να επιλέξουμε ως δεύτερη αποστολή ήταν η εποχή της επετείου των δέκα ετών από την εκτόξευση του “Cassini” και η “αυτοκτονία” του ουσιαστικά (σ.σ. οι επιστήμονες ήθελαν να διασφαλίσουν ότι δεν θα πέσει σε κάποιον από τους δορυφόρους Τιτάνα ή Εγκέλαδο). Αυτό (σ.σ. η “αυτοκτονία”) έγινε ώστε το διαστημικό σκάφος να μη μολύνει με γήινα στοιχεία τούς πίδακες από τον δορυφόρο Εγκέλαδο, σε περίπτωση που υπάρχει σε αυτόν εξωγήινη ζωή σε μοριακό επίπεδο».
Σε ό,τι αφορά τέλος την εξέλιξη της αποστολής, η ομάδα των νεαρών εργάζεται πάνω σε ένα σημαντικό τμήμα της. “Όνειρο και στόχος μας είναι να φτιάξουμε τον δορυφόρο ώστε να είναι λειτουργικός, να μπορεί να κάνει την αποστολή που θέλουμε και να έχουμε όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ακρίβεια και λιγότερα λάθη. Έχουμε αρχίσει και ετοιμάζουμε μια έκθεση, την οποία πρέπει να στείλουμε μέχρι 28 του μήνα και την οποία πρέπει να διαβάσουν να βαθμολογήσουν και εν συνεχεία να μας στείλουν πίσω” εξηγεί ο μαθητής, για να προσθέσει πως το κατασκευαστικό τμήμα εκτιμάται πως προχωρήσει μέσα στον μήνα Φεβρουάριο.
Ποιοι είναι οι συμμετέχοντες στην ομάδα Pegasus CanSat
Ο Γιάννης Παπαδόπουλος είναι μαθητής της Α’ τάξης του Λυκείου και έχει αναλάβει την ευθύνη της εξέλιξης στους τομείς του λογισμικού (software), των ηλεκτρονικών (electronicσ) και της δομικής κατασκευής (structure). Ο μαθητής έχει αναλάβει την έρευνα αγοράς, τη μελέτη των χαρακτηριστικών των υλικών και τη συγκέντρωσή τους, τη σχεδίαση σκελετού του CanSat, το κατασκευαστικό μέρος της αποστολής και τη δοκιμαστική σύνθεση διακριτών μερών του δορυφόρου, ώστε τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας να κάνουν τις δικές τους ενέργειες. Επιπλέον, θα βοηθάει τον προγραμματιστή ως προς την αναζήτηση και συγκέντρωση των βιβλιοθηκών που θα υποστηρίξουν προγραμματιστικά τα εξαρτήματα που θα επιλεγούν (αισθητήρες, GPS κλπ). Στα σχέδιά του, λέει, είναι να ακολουθήσει τη θετική κατεύθυνση σπουδών, αφού είναι λάτρης των μαθηματικών και της φυσικής. Στο παρελθόν έχει συμμετάσχει στον διαγωνισμό WRO (World Robot Olympiad) του 2017, όπου κατέλαβε τη δωδέκατη θέση, στα προκριματικά της Ολυμπιάδας Ρομποτικής που πήρε την έβδομη θέση, όπως και σε διαγωνισμό του σχολείου του στα μαθηματικά, κατακτώντας την τέταρτη θέση όταν ήταν μαθητής της έκτης Δημοτικού.
Ο Λευτέρης Σπανός είναι μαθητής της Β’ τάξης του Λυκείου και έχει αναλάβει την ευθύνη του τομέα Software Outreach και είναι ο επικεφαλής του συντονισμού χρηματοδότησης (Funding Coordinator leader) της ομάδας. Είναι υπεύθυνος για την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων από όλα τα μέλη, την ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ τους, την οργάνωση των συναντήσεων και των δοκιμών, την οργάνωση συγκεντρώσεων, με σκοπό την προβολή του έργου της ομάδας σε ενδιαφερόμενους μαθητές, την αναζήτηση συνεργασιών με εξειδικευμένους οργανισμούς (εκπαιδευτικούς, ερευνητικούς κ.ο.κ) όπως και εταιρείες, που μπορούν να συνδράμουν στην ανάπτυξη του έργου, ενώ σε γενικό πλαίσιο έχει αναλάβει τις ευθύνες και υποχρεώσεις που αντιστοιχούν στον leader της ομάδας. Ακολουθεί τη θετική κατεύθυνση ενώ η μετέπειτα επιλογή του είναι το πεδίο Θετικών και Τεχνολογικών Επιστημών και θα ήθελε να ασχοληθεί με τη ρομποτική και τον αυτοματισμό.
Ο Σωκράτης Σπανός είναι μαθητής της Β’ τάξης του Λυκείου και ως υπεύθυνος λογισμικού και ανάλυσης δεδομένων (Software & Data Analysis) έχει αναλάβει το έργο αξιοποίησης και ανάλυσης των δεδομένων που θα αποστέλλει ο δορυφόρος, τόσο κατά το στάδιο εκτέλεσης της αποστολής του, όσο και κατά το στάδιο της ανάλυσης που θα ακολουθήσει μετά την πτώση του. Καθώς το έργο του συνδέεται άμεσα με το ερευνητικό μέρος της αποστολής, θα συμμετάσχει και σε αυτό, ενώ έχει αναλάβει την προετοιμασία της τεκμηρίωσης πριν την αποστολή και την ολοκλήρωσή της στη συνέχεια. Ως δευτερεύοντα ρόλο έχει αναλάβει την κατασκευή του αλεξίπτωτου. Έχει επιλέξει και ακολουθεί τη θεωρητική κατεύθυνση. Στόχος του είναι να σπουδάσει νομικά και αργότερα να εργαστεί στο δικαστικό σώμα. Αλλά, γοητευμένος από την ρομποτική, παρακολουθεί μαθήματα από το 2017.
Ο Νίκος Μαυρομμάτης είναι μαθητής της Α’ τάξης του Λυκείου υπεύθυνος του τομέα υλισμικού, τηλεμετρίας και ηλεκτρονικών (Hardware, Telemetry & Electronics). Έχει αναλάβει τη μελέτη των βιβλιοθηκών των αισθητήρων και την επιλογή του κατάλληλου κώδικα προγραμματισμού, είναι υπεύθυνος για την ανάπτυξη του κώδικα σε όλα τα στάδια και θα βοηθήσει τον αναλυτή δεδομένων για την αξιοποίηση των πληροφοριών που θα δίνουν οι αισθητήρες. Έχει ήδη αποφασίσει να ακολουθήσει τη θετική κατεύθυνση σπουδών, με απώτερο στόχο την εισαγωγή του στο ΕΚΠΑ (Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών) γενικότερα και στο τμήμα Προγραμμματισμού ειδικότερα, ενώ στον ελεύθερο χρόνο του παρακολουθεί μαθήματα ρομποτικής και προγραμματισμού υπολογιστών. Στο παρελθόν έχει επίσης συμμετάσχει στο διαγωνισμό WRO του 2017.
Ο Γιάννης Παπαδόπουλος είναι μαθητής της Α’ τάξης του Λυκείου και έχει αναλάβει την ευθύνη της εξέλιξης στους τομείς του λογισμικού (software), των ηλεκτρονικών (electronicσ) και της δομικής κατασκευής (structure). Ο μαθητής έχει αναλάβει την έρευνα αγοράς, τη μελέτη των χαρακτηριστικών των υλικών και τη συγκέντρωσή τους, τη σχεδίαση σκελετού του CanSat, το κατασκευαστικό μέρος της αποστολής και τη δοκιμαστική σύνθεση διακριτών μερών του δορυφόρου, ώστε τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας να κάνουν τις δικές τους ενέργειες. Επιπλέον, θα βοηθάει τον προγραμματιστή ως προς την αναζήτηση και συγκέντρωση των βιβλιοθηκών που θα υποστηρίξουν προγραμματιστικά τα εξαρτήματα που θα επιλεγούν (αισθητήρες, GPS κλπ). Στα σχέδιά του, λέει, είναι να ακολουθήσει τη θετική κατεύθυνση σπουδών, αφού είναι λάτρης των μαθηματικών και της φυσικής. Στο παρελθόν έχει συμμετάσχει στον διαγωνισμό WRO (World Robot Olympiad) του 2017, όπου κατέλαβε τη δωδέκατη θέση, στα προκριματικά της Ολυμπιάδας Ρομποτικής που πήρε την έβδομη θέση, όπως και σε διαγωνισμό του σχολείου του στα μαθηματικά, κατακτώντας την τέταρτη θέση όταν ήταν μαθητής της έκτης Δημοτικού.
Ο Λευτέρης Σπανός είναι μαθητής της Β’ τάξης του Λυκείου και έχει αναλάβει την ευθύνη του τομέα Software Outreach και είναι ο επικεφαλής του συντονισμού χρηματοδότησης (Funding Coordinator leader) της ομάδας. Είναι υπεύθυνος για την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων από όλα τα μέλη, την ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ τους, την οργάνωση των συναντήσεων και των δοκιμών, την οργάνωση συγκεντρώσεων, με σκοπό την προβολή του έργου της ομάδας σε ενδιαφερόμενους μαθητές, την αναζήτηση συνεργασιών με εξειδικευμένους οργανισμούς (εκπαιδευτικούς, ερευνητικούς κ.ο.κ) όπως και εταιρείες, που μπορούν να συνδράμουν στην ανάπτυξη του έργου, ενώ σε γενικό πλαίσιο έχει αναλάβει τις ευθύνες και υποχρεώσεις που αντιστοιχούν στον leader της ομάδας. Ακολουθεί τη θετική κατεύθυνση ενώ η μετέπειτα επιλογή του είναι το πεδίο Θετικών και Τεχνολογικών Επιστημών και θα ήθελε να ασχοληθεί με τη ρομποτική και τον αυτοματισμό.
Ο Σωκράτης Σπανός είναι μαθητής της Β’ τάξης του Λυκείου και ως υπεύθυνος λογισμικού και ανάλυσης δεδομένων (Software & Data Analysis) έχει αναλάβει το έργο αξιοποίησης και ανάλυσης των δεδομένων που θα αποστέλλει ο δορυφόρος, τόσο κατά το στάδιο εκτέλεσης της αποστολής του, όσο και κατά το στάδιο της ανάλυσης που θα ακολουθήσει μετά την πτώση του. Καθώς το έργο του συνδέεται άμεσα με το ερευνητικό μέρος της αποστολής, θα συμμετάσχει και σε αυτό, ενώ έχει αναλάβει την προετοιμασία της τεκμηρίωσης πριν την αποστολή και την ολοκλήρωσή της στη συνέχεια. Ως δευτερεύοντα ρόλο έχει αναλάβει την κατασκευή του αλεξίπτωτου. Έχει επιλέξει και ακολουθεί τη θεωρητική κατεύθυνση. Στόχος του είναι να σπουδάσει νομικά και αργότερα να εργαστεί στο δικαστικό σώμα. Αλλά, γοητευμένος από την ρομποτική, παρακολουθεί μαθήματα από το 2017.
Ο Νίκος Μαυρομμάτης είναι μαθητής της Α’ τάξης του Λυκείου υπεύθυνος του τομέα υλισμικού, τηλεμετρίας και ηλεκτρονικών (Hardware, Telemetry & Electronics). Έχει αναλάβει τη μελέτη των βιβλιοθηκών των αισθητήρων και την επιλογή του κατάλληλου κώδικα προγραμματισμού, είναι υπεύθυνος για την ανάπτυξη του κώδικα σε όλα τα στάδια και θα βοηθήσει τον αναλυτή δεδομένων για την αξιοποίηση των πληροφοριών που θα δίνουν οι αισθητήρες. Έχει ήδη αποφασίσει να ακολουθήσει τη θετική κατεύθυνση σπουδών, με απώτερο στόχο την εισαγωγή του στο ΕΚΠΑ (Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών) γενικότερα και στο τμήμα Προγραμμματισμού ειδικότερα, ενώ στον ελεύθερο χρόνο του παρακολουθεί μαθήματα ρομποτικής και προγραμματισμού υπολογιστών. Στο παρελθόν έχει επίσης συμμετάσχει στο διαγωνισμό WRO του 2017.