Την επαναφορά, αλλά με ηλεκτρονικό τρόπο, των πρόσθετων βιβλίων πελατών εξετάζει σοβαρά το υπουργείο Οικονομικών. Στο πλαίσιο των προσπαθειών για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής στις τάξεις των ελευθέρων επαγγελματιών προωθείται ακόμη το πλήρες ηλεκτρονικό τιμολόγιο καθώς και το ηλεκτρονικό δελτίο αποστολής.
Τα πρόσθετα βιβλία σε χειρόγραφη μορφή χρησιμοποιούνταν για αρκετές δεκαετίες σε πολλούς επαγγελματικούς κλάδους, όπως οι γιατροί, τα συνεργεία οχημάτων και τα ενοικιαζόμενα δωμάτια. Σε αυτά καταγράφονταν όλοι όσοι εισέρχονταν στην επαγγελματική εγκατάσταση και με την αναγραφή ενός πελάτη σε αυτά καθίστανται εμμέσως “πιεστική” και η έκδοση απόδειξης παροχής υπηρεσιών. Με την καθιέρωση του νέου Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών καταργήθηκε ο Κώδικας Βιβλίων και Στοιχείων και στο πλαίσιο της απλοποίησης καταργήθηκαν και τα πρόσθετα βιβλία.
Ωστόσο, γενική ομολογία των υπηρεσιακών παραγόντων στις ελεγκτικές υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών είναι ότι η μη ύπαρξη βιβλίου πελατών αποτέλεσε μια διευκόλυνση για όσους δεν εκδίδουν αποδείξεις αποκρύπτοντας πραγματικά εισοδήματα. Μάλιστα, η πρακτική των επιτόπιων ελέγχων από ελεγκτές της εφορίας σε επαγγελματίες όπως γιατρούς και συνεργεία που διαπιστωνόταν η παρουσία πολλών πελατών χωρίς να έχουν εκδοθεί αποδείξεις δεν έφερνε αποτέλεσμα καθώς υπήρχε στον ελεγχόμενο το επιχείρημα ότι “η απόδειξη εκδίδεται κατά την αποχώρηση του πελάτη”. Με το πρόσθετο βιβλίο, όμως, η αναγραφή των στοιχείων του πελάτη σε αυτό αύξανε κατακόρυφα τις πιθανότητες να εκδοθεί και απόδειξη ακόμη και όταν δεν ήταν παρόντες οι ελεγκτές.
Σύμφωνα με πληροφορίες από το υπουργείο Οικονομικών, το βιβλίο πελατών θα είναι αυτή τη φορά σε ηλεκτρονική μορφή. Ουσιαστικά πρόκειται για ένα λογιστικό πρόγραμμα που θα είναι ανοικτό κατά τη διάρκεια λειτουργίας της επαγγελματικής εγκατάστασης και θα είναι διασυνδεδεμένο με το taxisnet προκειμένου να μην μπορεί να παραβιαστεί και να αλλοιωθούν τα δεδομένα. Με αυτόν τον τρόπο θα καταχωρείται ο αριθμός των πελατών κάθε επαγγελματίες και θα συγκρίνεται με τον αριθμό των αποδείξεων παροχής υπηρεσιών που θα εκδίδεται. Εφόσον διαπιστώνεται ότι σε μια επαγγελματική εγκατάσταση “δηλώνεται” περιορισμένος αριθμός πελατών τότε αυτό θα αποτελεί κριτήριο για την πραγματοποίηση επιτόπιου ελέγχου.
Τα πρόσθετα ηλεκτρονικά βιβλία εντάσσονται στον γενικότερο σχεδιασμό του υπουργείου Οικονομικών για την καθιέρωση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης. Η ηλεκτρονική τιμολόγηση σχεδιάζεται να ξεκινήσει πιλοτικά από τις αρχές του 2019 και καθολικά από το 2020. Εκτός από τα ηλεκτρονικά τιμολόγια, το ΥΠΟΙΚ προωθεί και την έκδοση ηλεκτρονικών δελτίων αποστολής. Με το υφιστάμενο σύστημα της έκδοσης μη θεωρημένων δελτίων αποστολής έχει παρατηρηθεί η διακίνηση προϊόντων χωρίς τα προβλεπόμενα παραστατικά. Με το ηλεκτρονικό δελτίο αποστολής κάθε προϊόν που θα διακινείται θα πρέπει προηγουμένως να έχει καταχωρηθεί σε ειδική εφαρμογή στο taxisnet. Με τα ηλεκτρονικά τιμολόγια και δελτία αποστολής θα δυσκολέψει η διακίνηση αγαθών χωρίς παραστατικά καθώς και η έκδοση πλαστών και εικονικών τιμολογίων. Η έκδοση πλαστών δεν θα είναι ουσιαστικά εφικτή αφού προϋπόθεση για αυτήν θα είναι η ύπαρξη έγκυρων ΑΦΜ εκδότη και λήπτη ενώ η βάση δεδομένων της ηλεκτρονικής τιμολόγησης με διασύνδεση στο taxisnet θα είναι βάση εντοπισμού και συναλλαγών με υψηλή επικινδυνότητα για εικονικότητα. Παράλληλα, η ηλεκτρονική τιμολόγηση θα απαλλάξει και τις επιχειρήσεις από την υποχρέωση τήρησης βιβλίων καθώς θα ενημερώνονται αυτόματα ηλεκτρονικά.
Leave a Comment