Θέση μάχης λαμβάνουν ξανά οι φαρμακοποιοί, αυτή τη φορά λόγω δύο διατάξεων που περιλαμβάνονται στο πολυνομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα για την τέταρτη αξιολόγηση: η πρώτη αφορά στη θέσπιση αναγκαστικής επιστροφής- φόρου όπως τον χαρακτηρίζουν τα φαρμακεία- ύψους 0,8% επί της λιανικής τιμής των φαρμάκων για τα οποία έχει λήξει η πατέντα προστασίας τους (off patent) και η δεύτερη στο να διαθέτουν τα φαρμακεία αναγκαίες ελάχιστες ποσότητες αποθεμάτων κατά θεραπευτική κατηγορία.
Την ώρα που οι φαρμακοποιοί, όπως είχαν ζητήσει οι εκπρόσωποι των Θεσμών, ανέμεναν κίνητρα για την προώθηση των γενοσήμων φαρμάκων, ώστε να ανέβουν τα μερίδιά τους σε όγκο και έτσι να περιοριστεί η φαρμακευτική δαπάνη, το υπουργείο Υγείας, όπως αναφέρουν εκπρόσωποι του κλάδου, προχώρησε στην επιβολή “χαρατσιού” εάν αντί των γενοσήμων προωθούνται πρωτότυπα φάρμακα εκτός πατέντας, τα οποία κατά βάση είναι ακριβότερα.
Οι αντιδράσεις γίνονται εντονότερες λόγω παλιότερων αναφορών της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υγείας, σύμφωνα με τις οποίες η αύξηση της διείσδυσης των γενοσήμων στην αγορά θα γινόταν μέσω της μείωσης της συμμετοχής των ασφαλισμένων και της θέσπισης υψηλότερων ποσοστών κέρδους για τους φαρμακοποιούς ανάλογα με τον όγκο των πωλήσεων γενοσήμων που θα πραγματοποιούν. Ο υπουργός Υγείας Ανδρέας Ξανθός είχε πολλές φορές αναφερθεί στις δύο αυτές προτεινόμενες παρεμβάσεις.
Τα μερίδια των γενοσήμων σε πωλήσεις υπολογίζονται σε περίπου 29%, ενώ βάσει αξίας αποτελούν το 20% των φαρμάκων που διακινούνται συνολικά στη χώρα. Στόχος είναι ο όγκος τους να πιάσει το 40% μέσα στο 2018.
Όπως σημειώνει ο Πανελλήνιος Φαρμακευτικός Σύλλογος, ο γιατρός είναι αυτός που στην ουσία αποφασίζει για τη θεραπεία και γράφει στην ηλεκτρονική συνταγή τη δραστική ουσία. Στη συνέχεια, ως “οδηγία”, γράφει το εμπορικό όνομα του φαρμάκου που συστήνει, ενώ έχει τη δυνατότητα να “κλειδώσει” ηλεκτρονικά την επιλογή του φαρμάκου που αυτός επιθυμεί, εμποδίζοντας τεχνικά οποιαδήποτε παρέμβαση άλλου, δηλαδή απαγορεύοντας τη χορήγηση οποιουδήποτε σκευάσματος πλην αυτού που ο γιατρός έχει αποφασίσει.
Ο ασφαλισμένος από την πλευρά του αποφασίζει τελικά ποιο σκεύασμα μεταξύ των ομοειδών της ίδιας δραστικής ουσίας θα προμηθευτεί, εάν φυσικά ο γιατρός του, του έχει αφήσει τέτοιο περιθώριο επιλογής. “Η στόχευση του μέτρου αυτού είναι να προωθηθεί η πώληση γενοσήμων δια της “τιμωρίας” της πώλησης off patent” σημείωνε σε ανακοίνωσή του.
Ακόμη πιο έντονη ήταν η αντίδραση του προέδρου του Φαρμακευτικού Συλλόγου Αττικής Κωνσταντίνου Λουράντου: “Η ελεύθερη επιλογή του φαρμάκου από τον ασφαλισμένο δεν μπορεί να ποινικοποιείται με πρόστιμα εναντίον των φαρμακοποιών οι οποίοι στο κάτω κάτω οφείλουν να αποδέχονται αυτήν την επιλογή εφόσον είναι ενυπόγραφη επί της συνταγής! Όλες οι υπόλοιπες δικαιολογίες είναι ύποπτες και οδηγούν σε συμπεράσματα που όλοι αντιλαμβανόμαστε” έγραφε σε ανάρτησή του σε μέσο κοινωνικής δικτύωσης.
Η ετήσια επιβάρυνση των φαρμακοποιών από αυτή την διάταξη υπολογίζεται περίπου στα 5 εκατ. ευρώ , εάν ο συντελεστής 0,8% παραμείνει σταθερός. “η φορολόγηση αυτή δεν είναι μόνο για το 2018 . Ήρθε για να μείνει και να προστεθεί στις ήδη πολλές προϋπάρχουσες. Όσον αφορά δε το ποσοστό φορολόγησης (0,8%) η πολύχρονη εμπειρία μας λέει ότι οι φόροι στην Ελλάδα μόνο αυξάνονται από χρόνο σε χρόνο” συμπληρώνει ο Πανελλήνιος Φαρμακευτικός Σύλλογος.
Leave a Comment