Μεγαλώνει η αγωνία για τη δυνατότητα της κυβέρνησης να λάβει “ομαλά” το σύνολο της δόσης των 6,7 δισ. ευρώ που διεκδικεί από τους δανειστές (δηλαδή μέσα στον Φεβρουάριο έστω και με υποδόσεις) μετά από τα απογοητευτικά στοιχεία της προηγούμενης Πέμπτης για την στασιμότητα στις πληρωμές των οφειλών κυρίως του “ευρύτερου” δημοσίου(ιδίως νοσοκομείων, ΟΤΑ και άλλων φορέων) προς ιδιώτες.
Και τούτο διότι, σύμφωνα με πληροφορίες, από τους θεσμούς έχει αναχθεί το τέλος Δεκεμβρίου ως το χρονικό ορόσημο για τη διανομή της 2ης υποδόσης της 2ης αξιολόγησης του Ιουνίου (δηλαδή για τα 800 εκατ. ευρώ που αποφασίστηκε να διανεμηθούν τον Οκτώβριο). Έχει οριστεί πως, αν αποδειχθεί ότι δεν έφτασαν έως το τέλος του χρόνου τα χρήματα στον προορισμό τους, δηλαδή σε επιχειρήσεις, ιδιώτες, συνταξιούχους και άλλους δικαιούχους στους οποίους το κράτος οφείλει, τότε δεν εγκρίνεται το επόμενο πακέτο.
Έτσι, αν δεν έχει αναστραφεί η κατάσταση όπως αποτυπώθηκε χθες στα στοιχεία Νοεμβρίου και αν δεν επιταχύνθηκαν τελικά οι πληρωμές μέσα στον Δεκέμβριο (οι κεντρικές υπηρεσίες στο ΥΠΟΙΚ ακόμη περιμένουν στοιχεία από το “ευρύ” δημόσιο και από τον φοροεισπρακτικό μηχανισμό), τότε θα πρέπει να υπάρξει διαπραγμάτευση για το αν και πότε θα διανεμηθεί το “μέρος” από το νέο πακέτο υποδόσεων της 3ης αξιολόγησης που αφορά την αποπληρωμή οφειλών του κράτους προς ιδιώτες.
Τα 1,5 δισ. ευρώ της 3ης αξιολόγησης
Ο λόγος για τα 6,7 δισ. ευρώ που υπολογίζει το ΥΠΟΙΚ να φτάσουν (με υποδόσεις πιθανότατα) στην Ελλάδα από την 3η αξιολόγηση. Χθες το EWG έδωσε το πρώτο πράσινο φως για την ολοκλήρωση της 3ης αξιολόγησης και επόμενος σταθμός είναι η υπουργική σύνοδος της Δευτέρας. Το ΥΠΟΙΚ υπολογίζει ότι θα δοθεί 1,9 δισ. ευρώ ως “μαξιλάρι” διαθεσίμων για την έξοδο της Ελλάδας στις αγορές και 3,3 δισ. ευρώ για τις ανάγκες του χρέους της χώρας από τον Φεβρουάριο έως και τον Ιούνιο του 2018. Οι δύο παραπάνω χρηματοδοτήσεις συνδέονται με τα πάνω από 100 προαπαιτούμενα που επιχειρείται να κλείσουν με εκκρεμότητα έως πρότινος σε περίπου 20 δράσεις.
Γίνεται προσπάθεια, σύμφωνα με κοινοτικές πηγές, να μειωθούν οι εκκρεμότητες έως τη Δευτέρα που θα παρουσιαστεί το Compliance Report από τον Επίτροπο Μοσκοβισί στο Eurogroup, αλλά και να λειανθούν εκφράσεις/απαιτήσεις όπως πρόταση που φέρεται να τέθηκε στο EWG περί σύνδεσης μέρους της δόσης με την ομαλή εφαρμογή των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών.
Τα επιπλέον περίπου 1,5 δισ. ευρώ του πακέτου των 6,7 δισ. ευρώ που σχετίζεται, σύμφωνα με το προγραμματισμό του ΥΠΟΙΚ, με ληξιπρόθεσμες οφειλές έχει άλλες πολύ αυστηρές ρήτρες. Δεν συνδέεται με τα προαπαιτούμενα αλλά πρέπει να προηγηθεί η διανομή του ποσού που δόθηκε από προηγούμενες αξιολογήσεις και να πιστοποιηθεί από τον ESM η καθαρή μείωση του υπολοίπου των ληξιπρόθεσμων οφειλών…
Σύμφωνα με αξιωματούχο της Ευρωζώνης, αν τη Δευτέρα εγκριθεί πολιτικά η ολοκλήρωση της 3ης αξιολόγησης, θα ξεκινήσει η διαδικασία που μπορεί να οδηγήσει (μετά την εκπλήρωση των εκκρεμών προαπαιτούμενων για τα 4,5 δισ. ευρώ, την παροχή στοιχείων για τις οφειλές που συνδέονται με τα 1,5 δισ. ευρώ περίπου αλλά και τη διαδικασία εγκρίσεων των κειμένων του μνημονίου από κοινοβούλια της ΕΕ) στην εκταμίευση του πρώτου πακέτου υποδόσεων το δεύτερο 15ήμερο του Φεβρουαρίου.
Το πακέτο του 2017
Ανάλογο λοιπόν πακέτο για οφειλές προς ιδιώτες (800 συν 800 εκατ. ευρώ) δόθηκε σε δύο υποδόσεις στην Ελλάδα στο πλαίσιο της 2ης αξιολόγησης. Η κατανομή της 2ης υποδόσης αποφασίστηκε τον Οκτώβριο και προηγήθηκε αξιολόγηση από τον ESM της καθαρής μείωσης του υπολοίπου των κρατικών οφειλών την περίοδο Απριλίου-Σεπτεμβρίου κατά 1,2 δισ. ευρώ ή κατά 150% σε σχέση με το ύψος της δόσης.
Πλέον, σύμφωνα με πληροφορίες από ελληνικές πηγές, ζητείται ανάλογη επίδοση για το σύνολο του πακέτου των υποδόσεων του 2017 των 1,6 δισ. ευρώ (ζητείται δηλαδή μείωση υπολοίπου οφειλών κατά 2,4 δισ. ευρώ ή κατά 150% σε σχέση με την αξία των 2 υποδόσεων) την περίοδο Απρίλιος-Δεκέμβριος του 2017.
Έως το τέλος Σεπτεμβρίου, σύμφωνα με τον ESM, η κυβέρνηση κατάφερε να πετύχει και υπέρβαση της τάξης των 324 εκατ. ευρώ στον στόχο πληρωμών (δηλαδή αντί να διαθέσει 1,2 δισ. ευρώ ή το 150% των 800 εκατ. ευρώ της δόσης του Ιουλίου, διέθεσε 1,52 δισ. ευρώ ή το 191% της δόσης). Και τούτο βοηθά το νέο εγχείρημα.
Ωστόσο, ουσιαστικά η “σανίδα σωτηρίας” τότε ήταν η ΑΑΔΕ και οι επιστροφές/συμψηφισμοί στο φορολογικό πεδίο. Συνέβαλε καθοριστικά στην επίτευξη του στόχου, με καθαρή μείωση του υπολοίπου των εκκρεμών επιστροφών φόρων κατά 1,3 δισ. ευρώ.
Σήμερα, και πάλι, ως “σανίδα σωτηρίας” η κρατική μηχανή “βλέπει” την ΑΑΔΕ, αφού τα νέα στοιχεία Νοεμβρίου δείχνουν ότι απαιτείται πολύ μαζική αποπληρωμή μέσα στον Δεκέμβριο για να βγει ο “λογαριασμός”.
Τα στοιχεία Νοεμβρίου
Η ροή πληρωμής των οφειλών του κράτους προς ιδιώτες τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο ήταν πολύ χαμηλή. Συνολικά, σε επίπεδο γενικής κυβέρνησης, το υπόλοιπο ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων ήταν 3,14 εκατ. ευρώ και πληρώθηκαν 89,7 εκατ. ευρώ τον Οκτώβριο και 40,3 εκατ. ευρώ τον Νοέμβριο (η ανακοίνωση είναι απλά ενδεικτική της κατάστασης αφού ο τρόπος μέτρησης της αξίας των οφειλών από τους θεσμούς είναι διαφορετικός). Αναλυτικά το ΥΠΟΙΚ αναφέρει ότι:
· Στα Νοσοκομεία με υπόλοιπο οφειλών 485,9 εκατ. ευρώ πληρώθηκαν 2,0 εκατ. ευρώ και 3,2 εκατ. ευρώ τους μήνες Οκτώβριο και Νοέμβριο.
· Στην Τοπική Αυτοδιοίκηση οι πληρωμές διαμορφώθηκαν σε 5,3 εκατ. ευρώ και σε 3,4 εκατ. ευρώ αντίστοιχα επί συνόλου οφειλών 287,5 εκατ. ευρώ.
· Σε Οργανισμούς Κοινωνικής Ασφάλισης (1,754 εκατ. ευρώ υπόλοιπο) πληρώθηκαν 82,1 και 32,9 εκατ. ευρώ αντίστοιχα. Ειδικά στον ΕΟΠΥΥ οι πληρωμές ήταν 4,8 εκατ. ευρώ και 6,3 εκατ. ευρώ το τελευταίο δίμηνο.
· Σε Νομικά Πρόσωπα με υπόλοιπο οφειλών 389,9 εκατ. ευρώ πληρώθηκαν 0,2 εκατ. ευρώ και 0,6 εκατ. ευρώ.
Επιπλέον της γενικής κυβέρνησης, το υπόλοιπο εκκρεμών επιστροφών φόρων ήταν 776,2 εκατ. ευρώ και στις εκκρεμείς αιτήσεις συνταξιοδότησης οι πληρωμές ήταν 44,2 εκατ. ευρώ τον Οκτώβριο και 87,9 εκατ. ευρώ τον Νοέμβριο.