«Σε ό,τι αφορά τη γνώση είμαστε στην Ελλάδα το ίδιο καλοί με τους καλύτερους. Δυστυχώς όμως, αν δεν έχεις μεταποίηση, βιομηχανία, όλη αυτή η γνώση δεν γίνεται καινοτομία… Πού θα εφαρμοστεί, στον αέρα; Δεν γίνεται έτσι (…) Χρειαζόμαστε βιομηχανία και άρα ισχυρή βιομηχανική πολιτική»: με τη φράση αυτή, ο επιχειρηματίας Παντελής Αγγελίδης, πρόεδρος της Αλεξάνδρειας Ζώνης Καινοτομίας Θεσσαλονίκης (ΑΖΚ ΑΕ) και ιδρυτής της καινοτομικής εταιρείας τηλεματικής στον τομέα της υγείας «Vidavo», περιγράφει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ το σημείο εκείνο, στο οποίο η Ελλάδα χάνει κατά τη γνώμη του τη δυνατότητα να μετουσιώσει σε προσοδοφόρα καινοτομία το σημαντικό πλεονέκτημα, που έγκειται στο υψηλής ποιότητας διανοητικό της κεφάλαιο.
Σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο κ. Αγγελίδης, που μεταξύ άλλων έχει διατελέσει επισκέπτης ερευνητής του ΜΙΤ Media Lab, επισημαίνει ακόμη ότι, ενόψει και της πραγμάτωσης του “Industry 4.0”, η Ελλάδα δεν έχει άλλη επιλογή από το να επενδύσει στην καινοτομία, παρότι αυτή η επένδυση αποδίδει έσοδα πολύ βραδύτερα σε σχέση με άλλους τομείς της οικονομίας, όπως ο τουρισμός. Τονίζει τον πολύ μεγάλο θετικό αντίκτυπο που έχουν για τη χώρα μας επενδύσεις όπως αυτή της Tesla του Elon Mask για τη δημιουργία ερευνητικού hub στην Αθήνα, αλλά και της Deloitte στη Θεσσαλονίκη για το Πρότυπο Κέντρο Τεχνογνωσίας, λειτουργώντας σαν μαγνήτης για την τοποθέτηση περισσότερων ξένων κεφαλαίων στην Ελλάδα.
Πόλεις όπως η Θεσσαλονίκη, λέει, γίνονται το τελευταίο διάστημα ολοένα και πιο «ορατές» σε τεχνολογικές επιχειρήσεις του εξωτερικού και η τάση αυτή εκτός απροόπτου θα συνεχιστεί το επόμενο διάστημα: συνολικά πέντε επιχειρήσεις πληροφορικής, τέσσερις γερμανικές και μία ελβετική, είτε έχουν ήδη έρθει στη Θεσσαλονίκη φέτος είτε σχεδιάζουν να έρθουν μέσα στο 2018, για τη δημιουργία μικρών τμημάτων R & D (έρευνας και ανάπτυξης), τα οποία στελεχώνονται σε πρώτη φάση από 20-25 άτομα.
Ο πρόεδρος της ΑΖΚ προσθέτει ακόμη ότι «η Ελλάδα δεν είναι μεν γνωστή για την τεχνολογία της, αλλά υπάρχουν niche (εξειδικευμένες) αγορές, στις οποίες έχει αριστεία και μπορεί να “ποντάρει”. Εδώ στη Θεσσαλονίκη, για παράδειγμα το “νούμερο ένα” είναι το simulation (προσομοίωση) στην αυτοκινητοβιομηχανία. Υπάρχουν τουλάχιστον τέσσερις εταιρείες, που είναι leaders (ηγέτιδες) στον χώρο τους» τονίζει.
Εξηγεί τους λόγους για τους οποίους πιστεύει ότι μακροπρόθεσμα το brain drain θα λειτουργήσει θετικά για την Ελλάδα, παρότι βραχυπρόθεσμα αποτελεί πολύ μεγάλο πρόβλημα για τις τεχνολογικές επιχειρήσεις, που πλέον αδυνατούν να βρουν δυναμικό, έστω και για να το εκπαιδεύσουν. Εκτιμά ότι στο κομμάτι της χρηματοδότησης της καινοτομίας, η συγκυρία είναι πλέον πάρα πολύ θετική, ενώ αποκαλύπτει ότι η ΑΖΚ ΑΕ «ίσως πρέπει να σκεφτεί ν’ αναλάβει πρωτοβουλία για την ίδρυση ενός τοπικού fund».
Σημειώνει ότι ο σχεδιασμός για τη δημιουργία του Κέντρου Ψηφιακής Καινοτομίας για την Αγροδιατροφή της ΑΖΚ ΑΕ εξελίσσεται ομαλά. «Μέχρι το τέλος του 2018 εκτιμώ ότι (…) θα έχουμε την ίδρυση του θύλακα και στο πρώτο τετράμηνο του 2019 θα έχουμε την ένταξη του έργου στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα “Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα, Καινοτομία” (ΕΠΑνΕΚ) σε ό,τι αφορά τις υποδομές και στο Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα (ΠΕΠ) Κεντρικής Μακεδονίας για τις soft ενέργειες». Η αιτούμενη χρηματοδότηση είναι συνολικά 49 εκατ. ευρώ.
Ο Παντελής Αγγελίδης εξηγεί ακόμη γιατί πιστεύει ότι το να στήσεις σήμερα μια εταιρεία “με σύνορα”, είναι κατά τη γνώμη του χαζό, καυτηριάζει την έλλειψη κουλτούρας συνεργασίας στην Ελλάδα, περιγράφει ποια θεωρεί τα κυριότερα προβλήματα για έναν καινοτόμο επιχειρηματία, επισημαίνει τις αδυναμίες της ΕΕ, σε σύγκριση με τις ΗΠΑ, ως προς την ικανότητα προσαρμογής στις ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις κι εκτιμά ότι το εκπαιδευτικό σύστημα όπως το ξέρουμε θα καταρρεύσει όταν η αγορά εργασίας σταματήσει να δίνει αξία στα πτυχία.